charlottacarlsson.blogg.se

En blogg om en triathlet som siktar högt

En ond lilltå!

Kategori: Allmänt, Träning

Jag vet inte vad som har hänt med min högra lilltå, men den mår inte speciellt bra! Den värker som tusan!! Det hela började efter söndagens distanspass. Jag kände inget särskilt under tiden som jag sprang, men när jag kom hem märkte jag att den kändes lite öm. Jag tänkte inte mer på det förrän under eftermiddagen när jag skulle sätta på mig skor igen. Aj aj aj! Tån kändes ungefär sju gånger så stor som normalt och den trivdes verkligen inte med att bli inträngd i ett par skor! Men eftersom jag skulle iväg och jobba hade jag inget alternativ. När jag sedan under kvällen undersökte tån kunde jag inte hitta något fel. Igår blev jag dock varse om varför tån inte är som den brukar… Jag upptäckte att jag har ett skavsår över hela toppen av lilltån!!! Det är en blåsa som nästan är lika stor som tån i sig :P haha det syns inte jättetydligt men herregud vad det känns! Jag funderar på om jag borde ha skyddskuddar runt tån nästa gång jag springer distans…eller så kanske jag bara ska välja ett par andra skor, jag misstänker nämligen att de kan ha ett finger med i spelet :P

En sargad illtå kunde dock inte hindra mig från att köra ett riktigt bra pass igårkväll. Det var trainer med bricklöpning som stod på schemat och det gick bra trots min onda tå. Istället för tån så var det benen som fick lida, men det är ju standard på brickpass! På trainern körde jag en serie som jag aldrig tidigare hade testat men som jag verkligen kan rekommendera om man skulle vilja köra ett jobbigt pass. Passet bestod av 20-8-4-2 min följt av en absolut maxad 30-sekundersintervall. Det var rejält med vila mellan intervallerna (4 min mellan alla förutom 20-minutaren och 8-minutaren då vilan bara var 2 min) för att benen skulle få chans att återhämta sig någorlunda och vara redo att trycka på rejält under intervalltiden. Det var ett väldigt roligt, men som sagt även jobbigt, pass :)

Svettig och härlig, jäääättetaggad på att sticka ut på bricklöpningen...
 
Kommentera inlägget här: