charlottacarlsson.blogg.se

En blogg om en triathlet som siktar högt

Sweden Winter Challange

Kategori: Race report

Då har jag cyklat min första MTB-tävling! Det var en liten och väldigt mysig tävling i folkets park i Motala som jag tror var bra att börja med. Jag hade inga förväntningar utan skulle se det som ett träningspass med lite extra tävlingskänsla. Därför hade jag inte tagit reda på så mycket om tävlingen i förväg. När jag kom dit och upptäckte att banan liknade en cx-bana blev jag därför lite osäker på vad jag hade gett mig in på! Jag har aldrig cyklat cx innan och är definitivt inte van att hoppa över hinder eller springa uppför trappor mitt i cyklingen, men det var inte det värsta... Banan var även täckt av snö, mestadels hårt packad sådan, men i de skarpa kurvorna som dessutom lutade var det värre! Det var många gånger som bakhjulet var på väg att driva ut i de många U-svängarna, men jag klarade mig. Jag gick från att i princip varit livrädd när jag provcyklade banan till att sista varvet känna mig riktigt säker. Troligtvis hade jag vunnit mycket tid om jag hade varit lite mer tekniskt kunnig, men jag var stark på själva cyklingen och varven gick bara snabbare och snabbare för varje varv i takt med att jag blev mindre rädd och vågade mer. Det bästa på den 2,5km långa banan var en rikigt brant uppförsbacke längst bort på banan. Där steg pulsen rejält och det var många som blev tvugna att kliva av cyklarna och gå. Där märkte jag att jag måste vara i ganska bra cykelform iaf, jag plockade många placeringar i den backen :)
 
Såhär glad kan man vara när man har cyklat runt på en lekplats i snön! Jag ville inte sluta, hade kunnat köra många fler varv trots att benen var trötta bara för att det var så kul :)
 
Loppets etta (Alina Johansson) en mycket duktig tjej som jag var chanslös mot, men tvåa blev jag iaf :)
 
Det här med MTB eller cyklocross kommer det lugnt bli mer av i framtiden! Det bor nog en galning även inom mig... :P
 
Kommentera inlägget här: